Katus Attila aerobik szakedző, személyi edző, életmód tanácsadó hivatalos weboldala.

Mit válasszunk a zöldségesnél szeptemberben?

Azt bár biztosan tudjátok, hogy nagyon fontos, hogy sok-sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk minden nap. Ezzel tudjuk fedezni a vitaminokon, ásványi anyagokon túl az antioxidáns és a vízben oldódó rostok bevitelét is. Emellett az is lényeges, hogy olyanokat emeljünk le a szupermarket, a zöldséges, vagy legjobb esetben a helyi piac portékái közül, aminek éppen szezonja van, hiszen ezek sokkal többet fognak tartalmazni mind vitamin-, mind ásványi anyagokból.

Tehát: mik az ősz igazi slágerei?

  1. Szőlő

Talán az egyik legkedveltebb gyümölcsünk, és ezt nem csupán a belőle készülő bor miatt gondoljuk így. A szőlő jó káliumforrás, mellette egyéb ásványi anyagokat is tartalmaz kisebb mértékben, illetve B-, és C-vitamint. Szénhidráttartalma viszonylag magasabb a gyümölcsök között, ezért egyszerre ne fogyasszunk túl nagy mennyiséget belőle, de ez nem jelenti azt, hogy ki kéne hagynunk a mindennapjainkból. Pár szem még cukorbetegség esetén is megengedett, de ügyeljünk rá, hogy diabetesesként együnk mellé lassabban felszívódó szénhidrátot is.

  1. Körte

Igazi őszi klasszikus, az ókori görögök már háromezer évvel ezelőtt nemesítették. Antioxidánsokban és flavonoidokban gazdag gyümölcs, rengeteg fajtája létezik a savanykásabbaktól az egészen édesig. Fogyasszuk nyersen, kompótként hozzáadott cukor nélkül, de gyümölcsleveseinket is feldobhatjuk vele. Úgy nevezett utóérő gyümölcs, tehát leszedés után még tovább érik.

  1. Alma

A GYÜMÖLCS, csupa nagybetűvel. Magas pektin tartalmának köszönhetően gyógyír számos betegségre, illetve a legtöbb diétába beilleszthető, esetleg a héját érdemes eltávolítani, ha emésztésünknek problémát okozna. Hallottátok már a mondást: „Napi 1 alma az orvost távol tartja.” Tartalmaz kalciumot, foszfort, vasat, magnéziumot, nátriumot, káliumot, A-vitamint, B- vitaminokat, és C-vitamint is.

  1. Dió

A dió talán a legnagyobb mennyiségben fogyasztott olajos mag, már csak a rengeteg diós sütemény alapanyagaként is. Nagyon sok hasznos tápanyagot, calciumot, magnéziumot, cinket, E-vitamint, illetve omega-3 zsírsavakat is tartalmaz, így érdemes beiktatni mindennapjainkba az őszi hónapokban, de azért ne feledkezzünk meg magas kalóriatartalmáról, egy maréknál egyszerre ne együnk többet belőle.

  1. Brokkoli

Bár lehet, meglepő, de a brokkolinak is ősszel van szezonja, így érdemes ilyenkor jobban előtérbe helyezni. Ne csak párolva fogyaszd, próbáld ki csőben sütve, vagy akár főzelékként is. A keresztesvirágúak családjába tartozik, amik daganatmegelőző hatásukról ismertek. Emellett kalóriatartalma csekély, egyszerre nagyobb mennyiség is elfogyasztható belőle, de vigyázz a puffadást okozó flatulencia faktorokkal. Ezek hatását elkerülheted, ha kiöntöd a brokkoli főzővizét.

Ez csak egy kis ízelítő volt az őszi finomságok hosszú sorából, így mindenképpen azt tanácsolom: irány a zöldséges!

Abonyi Orsi

KATUSFOOD dietetikus

Címkék: ősz, zöldség, gyümölcs



Legújabb termékeink

Háromszög mintás hosszú nadrág
Fogyasztói ár:
11.900 Ft

Ecset mintás hosszú nadrág
Fogyasztói ár:
11.900 Ft

Hosszú ujjú női póló, sötétkék
Fogyasztói ár:
5.900 Ft