Katus Attila aerobik szakedző, személyi edző, életmód tanácsadó hivatalos weboldala.

Olajos magvaink, 1. rész

Ahogy hűl a levegő, egyre többször jut eszünkbe, hogy estéinket pár szem dióval, mandulával, mogyoróval színesítsük. Ismerjük meg őket közelebbről!

Mandula

A mandula a Közel-Keletről származik eredetileg. Magas fehérje és zsírtartalmú mag. Jó B2, E-vitamin-, calcium, magnézium, és vasforrás. Kutatások igazolták, hogy a mandula fogyasztása és a koszorúér szívbetegség kockázatának csökkentése között összefüggést van, antioxidánstartalmának köszönhetően pedig további kedvező hatásokról is beszélhetünk. Olajat, vajat, még lisztet és darát is készítenek belőle, de a marcipánnak is a mandula az alapanyaga. A mandula fogyasztható akár magában, gyümölcs-, zöldsalátákba keverve, sütemények töltelékeként.

Dió

Már az ókoriak is értékes termésnek tartottá. 20 diófaj tartozik a nemzetségbe, van, amelyik Perzsiából, van amelyik Amerikából származik. A mandilához hasonlóan magas fehérje, és zsírtartalmú, szintén sok antioxidánssal.Igen jó zsírsav összetételű, telítetlen Kiemelkedik calcium, magnézium, mangán és vastartalma, illetve B1-, B6-vitamintartalma. Fogyasztásával csökkenthetjük a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát. Számtalan felhasználása ismert a konyhában. Dúsíthatjuk vele az ételeinket, például tehetjük gabona alapú köreteinkbe,  gazdagíthatjuk vele salátáinkat, desszertjeink töltelékeit, de díszíthetünk is vele. Illik a gyümölcsökhöz, szőlővel mindannyian szoktuk együtt fogyasztani,de kiemeli egyes sajtok aromáit is. A dióolaj értékes omega-3-zsírsavforrás, kellemes aromájú hidegen sajtolt olaj. Mivel hajlamos az oxidációra, könnyen avasodik, ezért kerüljük a hosszú ideig való tárolását.

Kesudió

Őshazája Brazília. A kesudió a termés megvastagodott kocsánya, a valódi csonthéjas termés ennek a csúcsán fejlődik. Jó K-vitamin-, réz, magnézium, foszfor, mangán és vasforrás. Emellett kiemelkedő – akár csak az előző két mag esetén- a fehérjetartalma, illetve antioxidáns hatóanyagokat is tartalmaz.

Mogyoró

Míg az erdeinkben a vad fajták fordulnak elő, addig a házi kis kertekben nemesített változatokkal találkozhatunk. A mogyoró összetétele hasonló a dióéhoz, viszont közel 63 százalék zsiradéktartalommal rendelkezik (ez bizony nem kevés), főként olajsavat tartalmaz. Emiatt könnyebben avasodik. A mogyoró antioxidáns tartalma nagy, jó mangán, réz és magnéziumforrás. Nyersen és pörkölve is fogyasztható, sózott vagy natúr formában is, bár a natúr mindenképpen egészségesebbnek mondható. Tészták, töltelékek ízesítésére, sütemények díszesítésére is használják. Mogyoróból olajat is előállítanak, a kellemes aromájú folyadék illik különféle salátákhoz, és a sütemények ízvilágát is különlegesebbé teszi.

Címkék: olajos mag, dió, mogyoró



Legújabb termékeink

Háromszög mintás hosszú nadrág
Fogyasztói ár:
11.900 Ft

Ecset mintás hosszú nadrág
Fogyasztói ár:
11.900 Ft

Hosszú ujjú női póló, sötétkék
Fogyasztói ár:
5.900 Ft