Katus Attila aerobik szakedző, személyi edző, életmód tanácsadó hivatalos weboldala.

Újévi tippek, avagy testsúlycsökkentés és immunrendszer erősítés okosan

Katus Attila
Az elmúlt egy-két évben azt hiszem kimondhatjuk, hogy legtöbbünknek az átlagnál jóval több kihívással kellett megküzdenie.

Egyrészt a vissza-visszatérő járványos időszakok nehezítették életünket, másrészt az ezzel összefüggésben kialakuló gazdasági nehézségek is komoly próbatétel elé állítottak sokunkat, és ez még most sincsen másképp. Ráadásképpen az év végi, decemberi, karácsonyi és szilveszteri hangulatban sem az egészséges életmód kaphatott elsőbbséget. Mindezek fényében sokan vannak, akik nem tudtak eleget tenni sem az egészségük megőrzése-fejlesztése, sem pedig a kialakult súlyfeleslegük lefaragása érdekében.

Ha már úgy alakult, hogy elhanyagoltuk az életünk ezen igencsak fontos szegmensét, itt az ideje, hogy elkezdjünk tenni érte. De mindezt hogyan tegyük helyesen? Sok esetben egy nem kellő gondossággal összeállított drasztikus “fogyókúrás” program azonban mindössze rövid távú látszateredményre alkalmas, de ennél többre ne nagyon számítsunk. Káros hatásainak listája viszont annál hosszabb. Egyrészről a hasznos folyadéktereinkből és izmainkból sokat veszíthetünk, vagyis a jojó diéta áldozataivá válunk. Továbbá legyengülhet az immunrendszerünk, ami a jelenlegi pandémiás időszakban fokozott veszélyekkel járhat. Felboríthatjuk a hormonális működésünk egyensúlyát is, valamint a tönk szélére sodorhatjuk az amúgy is gyengélkedő emésztőrendszerünket, meggyengíthetjük az ízületeinket, mozgató szerveinket, és nem utolsó sorban a szívünknek, keringési rendszerünknek is sokat árthatunk, pedig mi csak jót akartunk…

Hogyan tegyük akkor ezt helyesen?

1., Napi mínusz 300-500 kalória

A drasztikus fogyókúrák, a durva kalóriacsökkentés komoly károkat okoz. Éppen ezért a napi 3-500 kalóriás deficitet érdemes létrehozni. Ennél nagyobb csökkentés már nem csak zsírvesztést fog eredményezni és negatívan befolyásolja az immunrendszert és hormonháztartást is, de többek között vészreakciót indít be a szervezetben, ami a jojó diéta előidézője lesz. A bekövetkező nem kívánatos izomvesztés hatására pedig az izmainkat is elveszítjük, amik az ízületeink védelméért nagymértékben felelősek. Ide kattintva tudod kiszámolni a szükséges kalóriabeviteledet.

2., A testsúlycsökkenés nem csak matematika

Nem csak a kalóriadeficiten múlik az eredményesség, hanem a bevitt makro-és mikrontápanyagok megfelelő mennyiségén és arányán, eloszlásán egyaránt. Egy szakmailag nem kellően igényes “fogyókúrás” étrend egyoldalú, ezáltal tápanyaghiányos étrendet fog eredményezni, ami szintén rossz hatással lesz az immunrendszerünkre és az egész testünk normális működéséről térít le.

3., Étrend-kiegészítés fontossága

Bár a mindennapokban is kötelező lenne tápanyagokban szegényes étrendünket javítani, ez egy testsúlycsökkentő program esetében fokozottabban így van. Amikor csökkentett kalóriatartalmú étkezést folytatunk, nem csak kevesebb kalóriát, de kevesebb tápanyagot is viszünk be szervezetünkbe.

Vitaminok, ásványok, antioxidánsok, rostok, Omega-3 jelentős mértékben segít hatékonyabbá és biztonságosabbá tenni a testsúlycsökkentésünket. Nemcsak fizikálisan, de mentálisan is jelentős segítséget nyújtanak még egy kíméletes életmód változtató program folyamán felmerülő nehézségekkel szemben.

 

Azon felül, hogy hatékonyabbá teszik a programunkat, egyúttal megvédik az egészségünket, és optimalizálják szervezetünk működését, segítenek a testalkatunk esztétikus változásában is. Az egyik ilyen étrend-kiegészítő a kollagén, ami nagyon fontos mind az ízületeink, mind a bőrünk rugalmasságának megtartásában, hajunk, körmeink megerősítésében. Azt hiszem sokak észrevették, hogy megereszkedik a bőr, elkezd hullani a haj, törik a köröm egy-egy rosszul kivitelezett “fogyókúra” eredményeképpen.

4., Bőséges folyadékbevitel

Próbáltunk már kevés vízzel mosogatni, vagy autót mosni? Minden valószínűség szerint igen. Akkor pontosan tudjuk milyen nehézségek elé állítja a szervezetünket, ha nem viszünk be elegendő folyadékot.

Testünk folyadékkal való ellátottsága minden sejtünk, szervünk, szervrendszerünk működésére alapvető hatással bír. Talán az egyik legkönnyebben kivitelezhető eleme a programnak, hogy fogyasszunk hozzávetőlegesen 1 liter folyadékot 15-20 testsúly kilogrammonként.

5., Iktassunk be testmozgást

A mozgás maga az élet! Minden nap szükséges lenne testmozgást végezni. Igazából végtelen időt el lehet tölteni a testmozgásra, mindig lehetne mit fejleszteni az emberi testen. Optimális megoldásként azonban, ha minden másnap megmozgatjuk magunkat, pörgetni tudjuk anyagcserénket, nem utolsó sorban pedig segítjük testünk működését.

6., Elegendő mennyiségű és minőségű alvás

Bár mindenkinek más az alvásigénye, általánosságban egy felnőtt számára a 8 óra alvást tekintjük elegendőnek. De másik aranyszabály, hogy amennyiben kipihenten ébredsz és a nap folyamán is energikusnak érzed magad, akkor eleget pihentél. Az is nagy segítség a szervezetünknek, ha minden nap ugyanabban az időben hajtjuk álomra a fejünket és ébredünk fel.

7., Rendszeresség jelentősége

Nem csak az alvásra vonatkozik, de a napi rutinok tekintetében is nagy jelentőséggel bír, ha ugyanazon napszakban sportolunk, ugyanabban az időben étkezünk, így a bioritmusunk minden nap hasonlóan alakul.

Van választási lehetőségünk: ha egy “fogyókúra” helyett inkább egy egészséges testsúlycsökkentő programot választunk, ahol nem úgy érjük el a kívánt testsúlyt, hogy rombolást végzünk az egészségünkben és külsőnkben. Komplett nagy életmódváltó programom a KATUSAKTÍV VIP Program, amely a teljes életmódra kiterjedő, szakmailag professzionálisan összeállított program.  Személyre szabott mozgásprogramot, étrendet, étkezési-, testmozgási- és étrend-kiegészítési segédletet is tartalmazó program, amely egy életen át folytatható egészséges életmódra tanít, és használható tudást nyújt a résztvevői számára.

A Lefogyok Programom a KATUSAKTÍV VIP Program "kistestvére", amelyben szintén ínycsiklandozóan finom és egészséges ételek receptjeivel ajándékozom meg a résztvevőket. A programban résztvevők dokumentált fogyásukkal egyedi névre szóló serleget kaphatnak, amely örök emlékként szolgálhat. A május 31-ig tartó kihíváshoz folyamatos a becsatlakozási lehetőség. Az egyéni teljesítménytől függően elérhető nyeremény serlegen felül havonta értékes nyereményeket sorsolunk.

Szeretettel várlak a Programokban, amelyekhez sok sikert kívánok!

Címkék: Katus Attila, Katusfood, Katusnutrition, katustippek, egészség, étkezés, életmód, katusaktív