Katus Attila aerobik szakedző, személyi edző, életmód tanácsadó hivatalos weboldala.

Fogyaszthatok-e gyümölcsöt?

A gyümölcsökről tudjuk, hogy nagyon egészségesek, hiszen tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, persze mégsem ezért, hanem rendkívül finom ízük miatt fogyasztjuk őket, amit elsősorban a bennük található gyümölcscukor okoz. Felmerül hát a kérdés, hogy helyesen, vagy helytelenül járunk-e el, ha beépítjük a gyümölcsöket mindennapjainkba, akár abban az időszakban is, amikor a testsúlyvesztés az elsődleges célunk.

Az első és legfontosabb kérdés, hogy szükségünk van-e ezekre a cukrokra? Nos, a válasz egyértelműen IGEN! Nem felejthetjük el, hogy a szénhidrátok csoportjába tartozó egyszerű cukor, a gyümölcsökben is megtalálható fruktóz gyors energiát szolgáltathat a szervezetünknek, és bizony vannak olyan helyzetek (például sporttevékenység), amikor fontos, hogy az energia felszabadulása minél gyorsabban megtörténjen.

Emellett azért fontos, hogy ne vigyük túlzásba a mennyiséget, hiszen a többletenergiaként bevitt cukor a zsírraktáraink nagyságát fogja növelni. Ezért azonban nem a gyümölcsöt kell hibáztatni, sokkal inkább saját mohóságunkat. Ugyanezt a hatást a péksüteményekkel, vagy a rizzsel, burgonyával, de még a tejjel is el tudnánk érni, ha többet ennénk/innánk belőlük a kelleténél.

Vannak olyan gyümölcsök, amik szénhidráttartalma magasabb az átlagosnál, ide tartozik például a banán (24gramm 10 dekánként), de pontosan ezen tulajdonságánál fogva lehet hű társunk az edzés előtti étkezésekben (na nem kell egy teljes fürtöt megenni, de egy kisebb darab tökéletes választás lehet).

Mikor együnk gyümölcsöt? Ehetek este gyümölcsöt?

Nagyon sokszor halljuk, hogy a gyümölcsöket, legyen az alma, banán, narancs, eper, vagy épp áfonya, este már kerülni, ezt a felvetést azonban még senki sem tudta tudományosan igazolni. Amennyiben nem okoz emésztési problémákat (felfúvódást, gyomorégést), akkor a különféle gyümölcsök este is engedélyezettek, bár célszerű valamilyen fehérjeforrással kombinálni őket. Tökéletes megoldás lehet egy alacsony zsírtartalmú natúr joghurt „feltuningolása” szezonális gyümölcsökkel. Ami ebben az esetben is fontos, és megjegyzendő, hogy ne ess túlzásba a mennyiségekkel.

Szóval én csupán ennyit üzennék nektek: gyümölcsfogyasztásra fel, természetesen ismerve a mértéket!

Abonyi Orsi

KATUSFOOD dietetikus

Címkék: katusfood, gyümölcs, fogyókúra



Legújabb termékeink

Háromszög mintás hosszú nadrág
Fogyasztói ár:
11.900 Ft

Ecset mintás hosszú nadrág
Fogyasztói ár:
11.900 Ft

Hosszú ujjú női póló, sötétkék
Fogyasztói ár:
5.900 Ft